Vidensbank: Jura og økonomi
Det er vigtigt at man tidligt i processen tænker økonomiske og juridiske aspekter ind, hvis man skal lykkes med sit foretagende. Det er fornuftigt som gruppe at have en vis forståelse for disse, inden man går til en rådgiver, en jurist eller en bank, og selvom det kan virke kompliceret er det alfa og omega for en god start.
Der er meget at tage stilling til, når man vil etablere et bofællesskab. Mange grupper har mere fokus på at finde ud af hvor, hvorfor og hvordan man vil bo sammen, end overvejelser af økonomisk og juridisk karakter. Men det er vigtigt, at man ret tidligt tænker det økonomiske og juridiske ind i processen, hvis man skal lykkes med sit foretagende.
Opstartsfasen og grundkøb
I den tidlige fase afprøves, om projektet kan realiseres. Nogle formaliserer sig hurtigt, hvor andre har en længere og mere løs proces. Hvordan var jeres vej? Her kræves ofte en styrket grad af formalisering, projektbeskrivelser osv.
-
Munksøgård
Opstartsfasen og grundkøb
Etableringsfasen
Det er ekstremt vigtigt at samle penge ind fra starten. Vi betalte 2.000 kr., da vi lavede bo-grupperne, så man kunne sikre sig ret til en bolig. I begyndelsen var vi bare en stor forening, og der var mange mennesker igennem undervejs. Derfor var det vigtigt med en indbetaling for at skille dem fra, der kun var med af interesse, men ikke var klar til at flytte ind.
Vi havde højst 100 personer, der fik tildelt en bolig ad gangen. Nogle fandt ud af, at de alligevel ikke skulle bo der, og så blev de øverste på ventelisten tilbudt en bolig i stedet. Når man laver en bolig-tildelingsliste, skal beløbet være så stort, at det betyder noget. Man vil jo helst ikke have dem med, der bare synes, det er hyggeligt.
Fordi mange faldt fra undervejs, fik vi skrabet 250.000 kr. sammen på den konto. Nogle af pengene blev brugt undervejs til arkitekter og lignende. Da vi skulle flytte ind, havde vi omkring 100.000 kr. tilbage. Det var en god start at have. Startkapitalen kan bruges til alt muligt, og min erfaring er, at de bofællesskaber, der ikke kræver en indbetaling fra start, aldrig kommer videre fra drømmen. Startkapitalen gør jer til en meget mere seriøs samarbejdspartner over for kommuner, rådgivere, ingeniører osv. Hvis man kan betale noget selv, har man langt flere muligheder.
Lidt senere betalte hver ejer 100.000 kr., og hver andelshaver betalte 50.000 kr. Boligselskabet finansierede lejeboligerne. Vi havde brug for rådgivere, og de skulle betales. Der skulle også betales kontingent. Vi havde A-medlemmer, som havde førsteret til boligerne, og B-medlemmer, som stod på venteliste.
Finansiering og rådgivning
Det var Boligselskabet og vores rådgivere, der hjalp os med at få gode aftaler i hus med Danske Bank og Realkredit Danmark. Det er vigtigt at få rådgivning her, for der er penge at spare. De store banker har styr på deres arbejdsgange og har mange specialister, de kan henvise til, og jeg vil derfor anbefale at bruge dem.
Grundkøb
Grunden, vi købte, var ejet af Roskilde Kommune, og det var væsentligt. Hvis grunden havde været privatejet, ville det have været på kommercielle vilkår. Vi fik lov til at overtage grunden uden offentligt udbud, fordi kommunen kunne se, at vi kunne skubbe på udviklingen i området.
Det er muligt at søge dispensation fra Indenrigsministeriet ved eksperimentelt byggeri, og det er fuldt lovligt. Kommunen kan også sætte en grund til salg med kriterier, hvor selvgroede fællesskaber har fortrinsret. Kommunen havde i mange år forsøgt at få grunden bebygget, og vi kom med et specielt projekt med blandede ejerformer og eksperimentelt byggeri. Det var en lang proces at få det på plads, og det var ikke let.
Kommunen skal kunne sige, at de bidrager med noget helt specielt. Vi måtte ikke købe grunden billigere end andre, men som bofællesskab kunne vi påvirke processen ved at sætte vores egne kriterier. Vi sagde til kommunen, at vi er langsommere end professionelle, så vi skulle have bedre tid til at udarbejde et bud, fordi vi først skulle blive enige og regne det igennem. Når kommunen er interesseret i bofællesskaber, kan man godt forhandle sådanne ting med dem.
Proces med flere kommuner
Inden da havde vi været i dialog med flere kommuner for at undersøge, om de var interesserede i at få Danmarks største bofællesskab på det tidspunkt. Vi talte med flere kommuner, før vi bød, og grunden kom først i udbud på grund af os, fordi vi stillede noget særligt i udsigt.
Resultatet
Vi endte med at have et bofællesskab bestående af:
- 20 ejerboliger
- 20 andelsboliger
- 60 lejeboliger (20 ungdomsboliger, 60 almene boliger og 20 seniorboliger).
Seniorbofællesskabet Jonshøj
Opstartsfasen og grundkøb
Vi valgte at vi skulle være alment byggeri, så det skulle være kommunalt støttet byggeri. Vi skulle finde et boligselskab der ville stå for det. Der kom nogle kompromier i starten. På trods af at vi er et seniorbofællesskab, blev det opført som familiebolig og ikke som ældreboliger.Vi måtte acceptere at 25% af boligerne skulle benyttes som kommunalt anviste flygtningeboliger. Grunden var kommunalt ejet, så overdragelsen gik smertefrit.
Vedtægter
De sætter rammen for, hvad der er bestemt og hvad der er muligt. Kan ofte undergå ændringer fra en opstartsforening, et byggefællesskab til en egentlig beboerforening/grundejerforening for bofællesskabet, hver med sine specifikke formål. Det er et område, hvor erfaringsudveksling er eftertragtet, så del gerne jeres indsigter her.
-
Munksøgård
Vedtægter
Vi blev en forening fra starten af, men den har ændret karakter flere gange. I begyndelsen ville vi være et økologisk bofællesskab. Dengang vidste vi ikke ret meget, men vi samlede alligevel nogle penge sammen, og foreningen var formel allerede fra start. Senere ændrede vi vedtægterne i forbindelse med købet af en grund og indførte A- og B-medlemmer, hvor A-medlemmer havde førsteret til boligerne, og B-medlemmer stod på venteliste eller støttede foreningen. Foreningen blev igen ændret, da vi flyttede ind.
Vi har en kompleks organisering med andelsboliger, ejerboliger, lejeboliger samt en fælles forening, der binder det hele sammen. Undervejs spurgte vi andre bofællesskaber om alt muligt og tog blandt andet på busture til Sverige for at få inspiration. Vi brugte også en del juridisk rådgivning, som var nødvendig, fordi det er svært at lave vedtægter for en forening, der rummer forskellige boformer. Behov, ressourcer og vilkår er så forskellige, at vi ikke kunne bruge nogen standardløsning. En advokat hjalp os med at udarbejde vedtægterne.
Vi har indført nogle regler, der forhindrer, at én boform kan "kuppe" de andre. For eksempel kunne lejerne, som udgør 60 boliger og dermed et flertal, i princippet bestemme det hele. Derfor skal alle ejerformer godkende større beslutninger, som at låne penge. Det gør det lidt indviklet, men nødvendigt. Vi har også taget højde for særlige regler for almene boliger, hvor huslejestigninger skal varsles med 3 måneders varsel.
Alt i alt er det denne struktur, der skaber mangfoldighed i vores bofællesskab. Vi har en bredere del af befolkningen repræsenteret, fordi der er plads til forskellige ejerformer og aldre. Det betyder meget, at bofællesskabet ikke kun består af lejeboliger, for det gjorde os mere attraktive for kommunen. Desuden har vi både unge og ældre, hvilket skaber en naturlig vekselvirkning mellem generationerne over tid. I modsætning til rene børnefamiliebofællesskaber giver vores sammensætning en større variation.
Vi viser altid vores vedtægter til bankerne, som er meget interesserede, når vi forhandler lån eller juridiske ændringer. Kommunen er mindre optaget af detaljerne, men boligselskabet har vetoret, og vi sender altid nye referater og opdaterede vedtægter til dem. Nye beboere får også udleveret papirerne, men vedtægterne er ikke tinglyst. Det har vi valgt for at undgå besværet, hvis de skal ændres. I stedet har vi tinglyst nogle økonomiske krav, som har højere prioritet end realkreditten, for at sikre, at ingen kan løbe fra kontingentbetalingerne til foreningen.
Gården, som vi ejer i dag, blev først købt efter, at vi var flyttet ind. RUC, der ejede gården, ville ikke sælge den, men kun bytte. I stedet købte vi en anden gård af kommunen for 2,5 millioner kroner ved hjælp af en startkapital, hvor 80 beboere hver betalte 5.000 kr. for en andel. Senere kom kommunen i tanker om, at de manglede en klub og købte gården tilbage af os for 4,5 millioner kroner. Det gav os en fortjeneste på 2 millioner kroner, som var ren held.
Gården, vi har nu, blev købt tilbage i 1997, og da jordpriserne steg markant i 2005, gjorde det fortjenesten endnu større. De ekstra penge har vi brugt til at renovere den gamle gård. En af vores beboere fik idéen, at vi som betingelse for at sælge den første gård tilbage til kommunen skulle have lov at købe ekstra landjord.
Kommunen havde i første omgang budt mindre på gården end andre interesserede, men fordi det var en byttehandel, lykkedes det os at få handlen igennem på vores betingelser. Alt i alt har vores forhandlinger og organisering sikret, at vi står stærkt økonomisk og kan opretholde vores unikke bofællesskab med plads til både mangfoldighed og ambitioner.
Fordelingsnøgler
Hvordan man fordeler byrden/udgifterne er ofte en kilden sag. Nogle vil gerne afprøve alternative systemer, for andre er der kun én vej.
-
Munksøgård
Fordelingsnøgler
Fordelingsnøglen tog lang tid. Når nogle bor til leje på 30 kvm og andre bor i en 150 kvm ejerbolig. Den ene vil betale for kvm og den anden pr bolig. Vi har derfor fundet et kompromis. Tilslutningsafgift er pr kvm og parkering og lign. er pr. bolig. ect. Alle har heller ikke lige mange stemmer. De små boliger har 4 stemmer de store boliger har 8 stemmer. Det er fordelt ud på ejerformer. (Se også startpakken om fordelingsnøgler).
Bofællesskabet Gyndbjerg
Fordelingsnøgler
Fra 1977- ca. 2010 blev der årligt på generalforsamlingen vedtaget et budget, som kunne dække alle driftsudgifter. Derudover var det muligt at indbetale frivillige ekstra beløb – typisk 100-200 pr måned, som gjorde det muligt at lave yderligere forbedringer og aktiviteter. Og alt det ekstra sjove. Det gav mulighed for at hver enkelt beboer kunne tage stilling til økonomisk formåen ift. aktuelle livssituation Fra 2010 har vi indført et fast kontingent pr voksen. Det er pt. 1000 kr. pr måned. På den årlige generalforsamling afsættes midler til den faste drift. Derudover laver vi en prioritering ift. bygningsrenovering, forbedring, nye indkøb etc.
Seniorbofællesskabet Jonshøj
Fordelingsnøgler
Som alment byggeri er fordelingen / huslejen givet på forhånd. Da 25% af boligerne er kommunalt anvist, består bebyggelsen af både bofællesskabet og kommunalt anviste boliger. Så vi har 2 bestyrelser: et for bofællesskabet og et for alle boliger. Vi har et kontingent til bofællesskabet pr medlem og vi har en husleje der går pr bolig.
Byggefasen
Her kan det gå galt, hvis man ikke passer på. Det er en fase, hvor aftaler, jura, sikkerhed og økonomi er i fokus. Del gerne jeres erfaringer med dette.
-
Munksøgård
Byggefasen
Vi kørte processen fuldstændig formelt med arkitekter. Til et så stort og nytænkende projekt kan man ikke bruge et tilfældigt lille arkitektfirma. Vi havde et ikke helt billigt arkitektfirma til at tegne vores landsby, og derudover engagerede vi et ingeniørfirma og mange forskellige rådgivere.
Vi havde også en lille, meget aktiv bygge-styregruppe, der regnede efter og fulgte alle detaljer tæt. Vi brugte rigtig meget tid på det og kunne efterhånden alle reglerne udenad. Vi arbejdede efter AB92, rådgivercirkulærerne og fuldstændig efter bogen. Vi havde virkelig hånd i hanke med processen og sørgede for at følge den tæt i alle faser.
Selve bygningerne gik det godt med, og det gjorde en kæmpe forskel, at vi selv var bygherre. Når man selv beskriver udbudsmaterialet og følger processen tæt, bliver det meget mere gennemskueligt. Det kræver dog, at nogle mennesker er villige til at bruge omkring 10 timer om ugen i 5 år og enten har den nødvendige viden eller er klar til at bruge kræfter på at sætte sig ind i det.
Det er en vigtig afvejning, men det er fornuftigt at etablere en bygge-styregruppe til at stå for arbejdet. Vi satte også tid af til at gennemgå alle detaljer på stedet – vi gik rundt, kiggede i skabe, kroge og hjørner i husene og fik på den måde virkelig set det hele igennem. Vi var grundige i alle faser af byggeriet, og det har gjort en stor forskel.
Det er en betinget anbefaling at være bygherre selv. For nogle kan det være sjovt og givende. Det var det værd for os, synes jeg, men det kræver, at man har de nødvendige ressourcer og det engagement, der skal til.
Seniorbofællesskabet Jonshøj
Byggefasen
Det var organisations bestyrelsen der var ansvarlig for byggeriet. Vi var som kommende bofællesskab med i byggeudvalget. Vi løb ind i en konkurs under byggeriet. Det betød at vi ikke kunne bygge det færdigt inden for rammebeløbet, så organisations bestyrelsen måtte bruge penge fra dispositions kontoen.
Værdi- og prissættelse
Det er i Danmark forholdsvis dyrt at bo i bofællesskab, udenfor den almene sektor. Hvad gør i for at kunne være tilgængelige for folk med forskellig økonomisk formåen?
Skråningen
Værdi- og prissættelse
Boligerne i vores bofællesskab handles efter gængse markedsvilkår, så vi ikke har muligheder for at lægge begrænsninger på prisstigninger. At boligerne handles på markedsvilkår betyder bl.a. også, at vi ikke har prøvemiddage, ”godkendelsessamtaler” eller lignende, for at man kan komme i betragtning til en bolig. Alle og enhver kan i princippet købe en bolig i Skråningen.
Ift. prissætning ligger vi billigere end villaer/parcelhuse i området, men med kvadratmeterpriser på +30.000kr/m2 (Boligsiden nov. 24) ligger derimod markant dyrere end gennemsnittet på ca. 20.000kr/m2. Så man kan ikke sige, at vi – fordi vi er et bofællesskab – har dyrere ejendomsvurderinger end lokalområdet. Snarere lader det til, at bofællesskaberne i vores område er en prisvenlig mulighed for at bosætte sig her, som er temmelig attraktivt for især børnefamilier, hvilket bl.a. kan spejles i det øgede pres på daginstitutioner og skoler i nærområdet.
Vi har en intern ”ønskeliste” til salg og boligbytte, hvor man kan skrive sig op. Her noterer man sin nuværende boligtype (vi har en række typer, der hver især er stort set ens, så folk ved godt, hvad en ”bolig E” er), ønsker til ny bolig samt – hvis muligt – et vejledende tidspunkt for ønsket.
Vi har udarbejdet Retningslinjer for korttidsudlejning af ens egen bolig: Korttidsudlejning er defineret som lejemål under 30 dage til personer, som udlejer ikke har nogen forudgående relation til. Det drejer sig eksempelvis om udlejning i ferier via Airbnb eller lignende platforme. Retningslinjerne omfatter ikke udlejning og/eller besøg af studerende, flygtninge, nær familie eller tilsvarende situationer, hvor udlejer/udlåner er til stede og kan tage ansvar for gæsternes gøren og laden og brug af Skråningens fællesfaciliteter mv. Sådanne tilfælde skal behandles særskilt på et fællesmøde ved almindelig K-proces, bl.a. med henblik på afklaring af evt. lejers/besøgendes bidrag til fælles opgaver / forpligtelser.
Hvad kan man udleje? Som udgangspunkt må man gerne udleje sin bolig, hvis man er væk i en periode. Man kan udleje sin egen bolig, herunder boligens terrasse. Lejer må selvfølgelig færdes på udendørs fællesarealer, men må derudover ikke benytte Skråningens fællesfaciliteter. Som udgangspunkt har lejer således ikke adgang til fælleshusets rum og faciliteter, herunder pool, kontor, træningsrum, musiklokale mv.
Hvilke betingelser gælder for udlejer? Udlejer skal forud for udlejning informere fællesskabet om, at boligen udlejes, samt i hvilken periode boligen er udlejet. Dette skal ske på Intranettet og evt. suppleret med mundtlig orientering på fællesmøde. Derudover skal udlejer særskilt informere bestyrelsen samt de nærmeste naboer. Udlejer bør i udgangspunktet altid kunne kontaktes i lejeperioden. Udlejer bør desuden lave en aftale med en anden bofælle, som kan fungere som en slags kontaktperson, hvis der opstår problemer i lejeperioden, og problemerne ikke kan løses ved kontakt til udlejer. Med problemer menes eksempelvis defekter i boligens elforsyning, varmepumpe eller lignende. Såfremt lejer ikke overholder Skråningens ordensregler, er udlejer ansvarlig for at gå i dialog med lejer herom. Regelsæt for lejere skal udleveres til lejer, i forbindelse med indgåelse af lejeaftalen.
Udlejning/udlån til venner og familie: Ved udlejning eller udlån af bolig til venner og familie vil der som udgangspunkt gælde samme regler. Såfremt venner og familie i lejeperioden ønsker at deltage i fællesskabet (fællesspisning) samt benytte Skråningens faciliteter, vil dette være muligt ved forudgående beslutning på fællesmøde. (Alternativt skal der formuleres særskilte regler for venner/familie).
Tvivlstilfælde: Hvis man ønsker at udleje og er i tvivl om, hvilke retningslinjer, der gælder, eller hvorvidt man overskrider retningslinjerne, bør man drøfte udlejningen på et fællesmøde, inden lejeaftalen indgås. Såfremt dette ikke kan nås, bør udlejer drøfte lejemålet med bestyrelsen.
Munksøgård
Værdi- og prissættelse
I de mindre kommuner er der gode muligheder for at forhandle med kommunen. 150 voksnes stemmer betyder noget uden for København, og det er meget lettere at få politikerne i tale. Mange har hjulpet os undervejs, især når administrationen har været tung at trække med.
Vi har flere gange talt med lokalpolitikere, når vi stødte på udfordringer, som var svære at få igennem administrativt. For eksempel har byrådet vedtaget, at det var i orden, at vi havde komposttoiletter, eller hvad det nu kunne være af særlige behov. Lokalpolitikerne har også lige besluttet, at vi måtte installere jordvarme, selvom vi ligger inden for et fjernvarmeområde.
Det handler om almindeligt lobbyarbejde: at tale med dem, der varetager vores interesser. Politikerne har hjulpet os i processen, fordi de gerne ville bakke op om projektet og sikre, at tingene kunne blive gennemført.
Generelt kan man sige, at det er vigtigt at vælge en kommune, der er velvillig og positivt indstillet. Det giver en afgørende opbakning til udviklingen af bofællesskabet og gør processen meget lettere.
Bofællesskabet Gyndbjerg
Værdi- og prissættelse
Salg sker efter markedsmekanismer. Priserne på et hus følger den generelle udvikling i huspriser i Kolding-området. Der skal ikke betales indskud eller købes anpart af fælleshus og øvrige. Vi har fra opstart haft to lejligheder. Den ene er solgt til en beboer som flyttede fra hus til lejlighed. Den anden udlejes. Vi gør os umage med at finde lejere, som får gavn af og værdsætter fællesskabet.
Driftsbudget
Det er meget forskelligt, hvad der inkluderes i et driftsbudget, forholdet mellem hårde/bløde omkostninger og om der opkræves brugerbetaling eller alt er dækket af fælleskassen.
-
Munksøgård
Driftsbudget
Der er forskel på dyrt og likviditet. Dem, der var med fra starten, har tjent mange penge på det her. Det har dog ikke været gnidningsfrit, og ikke alle ville tage risikoen ved at købe en ejerbolig dengang, vi flyttede ind. Der er beboere, som har boet i en lejebolig og nu synes, det er vildt ærgerligt, fordi ejerboligerne er steget voldsomt i værdi.
Mit bedste råd til at få en god start er at sørge for at samle penge ind. Penge er magt. Vi bor i et almindeligt kapitalistisk samfund, og hvis man har betalt ved kasse ét, kan man bedre sætte en entreprenør på plads. Nogle af dem, der købte ejerboliger fra starten, var to studerende uden mange penge, men de fandt en måde at låne til en bolig på. Det handler mere om risikovillighed. Da vi lagde penge i projektet, var det ikke sikkert, at vi ville lykkes, men i dag har vi en økonomi, der hænger fint sammen.
I den store forening har vi ingen brugerbetaling. Det betaler vi over huslejen. Hvert år laver vi et budget med faste udgifter, som ikke kan ændres. Herefter kan arbejdsgrupperne byde ind med deres behov for det kommende år, og vi stemmer om, hvem der skal have midlerne. Vi kører med flertalsbeslutninger. I starten var der mange, der var nervøse, men nu kører det ret gelinde.
Vi har ingen brugerbetaling, som man ser andre steder, hvor for eksempel vask betales særskilt. Hos os er det anderledes, særligt for andelshaverne. Det eneste, man betaler ekstra for, er leje af gården til private arrangementer.
Vi betaler ikke beboere for noget som helst. Enkelte gange har vi haft en pædagog, der blev købt fri fra deres arbejde, men det er undtagelser. Vi ønskede ikke at skabe gnidninger eller konflikter omkring betaling for beboerindsatser, og det har fungeret godt på den måde.
Fundraising og tilskud
Nogle gange bliver man overrasket over, at et bofællesskab er blevet tildelt penge til noget. Det er jo bare et sted, man bor.
Munksøgård
Fundraising og tilskud
Vi klarer det meste selv og har ingen erhverv tilknyttet Munksøgård. Nogle gange er der store børn, der får lommepenge for at passe mindre børn. Det er også muligt at leje et lokale på gården og tjene sine egne penge, men økonomien omkring det er fuldstændig adskilt fra fællesskabet.
Fra starten har vi fastsat alle priser og har et detaljeret regnskab, hvor vi henlægger midler til hver enkelt post. Hvis vi for eksempel ikke har henlagt nok til traktoren, låner vi fra en anden post, og det er en beslutning, som bestyrelsen kan tage.
Man kan ikke optage lån med sikkerhed i foreningen – det kan kun bestyrelsen gøre. Vi jonglerer lidt rundt med pengene, når det er nødvendigt, men altid inden for det samlede budget.
Vi har ikke opnået nogen særlige fondsbevillinger. Det er mit indtryk, at der generelt ikke er nogen, der støtter eksisterende bofællesskaber. Grundlæggende er der ingen fonde, der giver penge til drift, og vi har heller ikke en egentlig arbejdsgruppe, der skriver fondsansøgninger.